گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه جهان‌‌آرا با موضوع جمعه سیاه: مصرف گرایی جامعه غربی

گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه جهان‌‌آرا با موضوع جمعه سیاه: مصرف گرایی جامعه غربی

گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه جهان‌‌آرا با موضوع جمعه‌‌سیاه : مصرف گرایی جامعه غربی باحضور دکتر حجت‌‌الله عبدالملکی

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شب گذشته (یکشنبه پنجم آذرماه) با حضور حجت‌الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و با موضوع «جمعه سیاه، مصرف‌گرایی و جامعه ایرانی» روی آنتن شبکه افق سیما رفت. در این برنامه تلویزیونی حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به این موضوع که در نظام نئولیبرال غربی مشکلات زیادی همچون براندازی کشورها و ترویج بیماری‌های همه‌گیر مثل ایدز که در این نظام‌ها تئوریزه می‌شوند وجود دارد، گفت: فرهنگ سودگرایی که در جمعه سیاه در کشورهای غربی وجود دارد نشات گرفته از فرهنگ لیبرالیسم و سرمایه‌داری این کشورهاست که حاکمان آنها مردم را تجمل‌گرا بار می‌آوردند.

دکتر عبدالملکی با طرح این موضوع که تصور می‌شود در جمعه سیاه کمترین قیمت از سوی فروشندگان ارائه می‌شود، اظهار داشت: در شرایط عادی در این کشورها قیمت‌ها بسیار بالا نگه داشته می‌شود که حتی در جمعه سیاه هم با توجه به تخفیف‌های بالا، این فروشگاه‌ها سود بسیار زیادی می‌برند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: در کشورهای غربی حرص و طمع را برای مردم تئوریزه می‌کنند که حتی مردم در صورت عدم‌نیاز، محصولات تولیدی را بخرند و از ورشکستگی یک درصد سرمایه‌داران این کشورها جلوگیری شود. وی ادامه داد: در جامعه نئولیبرال سیاستمدارن وضع زندگی را برای مردم خوب جلوه می‌دهند در صورتی که هر اتفاق اقتصادی همانند این جمعه سیاه که در این کشورها می‌افتد سودی است در جیب این سرمایه‌داران.

وی در جمع‌بندی این بخش از سخنانش گفت: سیاستمدارهای کشورهای غربی از طریق هالیوود و غیره سعی می‌کنند قدرت حساب کتاب و تجزیه تحلیل مردم را پایین بیاورند تا با این روش نیاز کاذب در مردم ایجاد کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه از زمان ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در کشور، ضرر خرده‌فروش‌ها بیشتر شده است، افزود: در جوامعی مثل کشورهای ما تجمل‌گرایی را ترویج می‌کنند و با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ، مردم وسوسه می‌شوند حتی اجناسی را که نیاز ندارند، بخرند. وی ادامه داد: تنها ثمره ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در ایران وابسته کردن هر چه بیشتر کشور به غرب و افزایش مصرف‌گرایی بوده است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه در جمعه سیاه درواقع فروشگاه‌ها اجازه پیدا می‌کنند که مردم را فریب دهند و این فریب دادن یک جرم است و پیگیری قضایی دارد، بیان کرد: در بسیاری از این فروشگاه‌ها، قبل از جمعه سیاه قیمت اجناس را بالا می‌برند و در زمان جمعه سیاه قیمت را به حالت اولیه برمی‌گردانند که این یعنی خوشحالی کاذب مشتری و یک برد واقعی برای فروشنده.

عبدالملکی ضمن بیان اینکه جامعه و فضای اقتصادی، مردم را مصرف‌گرا بار آورده است، اظهار داشت: برای مصرف بیشتر به پول بیشتر نیاز داریم و برای بدست آوردن پول بیشتر، باید کار بیشتر بکنیم و این یعنی دوری از خانواده و آرامش.

کلید واژه ها:
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •