شهرها، صندوق CPI-MC و دور زدن تحریم های بانکی
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد:

شهرها، صندوق CPI-MC و دور زدن تحریم های بانکی

صادقی شاهدانی با اشاره به ایده تشکیل صندوق توسعه و شکوفایی شهر موسوم به صندوق CPI-MC گفت: تشکیل این صندوق در شرایطی که ایران به علت محدودیت های تحریمی شرایط دشواری را پشت سر می گذارد و محدودیت های مالی بودجه در داخل دولت و شهرداری ها وجود دارد اقدامی موثر تلقی می شود.

صادقی شاهدانی با اشاره به ایده تشکیل صندوق توسعه و شکوفایی شهر موسوم به صندوق CPI-MC گفت: تشکیل این صندوق در شرایطی که ایران به علت محدودیت های تحریمی شرایط دشواری را پشت سر می گذارد و محدودیت های مالی بودجه در داخل دولت و شهرداری ها وجود دارد اقدامی موثر تلقی می شود.
 
دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا، در خصوص فرصت های شهرها در فضای پساتحریم گفت: ما در حوزه شهری به شدت نیازمند توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هستیم چنانکه توسعه پروژ های بزرگ شهری اکنون به علت عدم جذب مالی به کندی پیش می رود.

وی افزود: یکی از زیربخش های شهری که به شدت نیازمند توسعه و سرمایه گذاری است بدون شک حوزه حمل و نقل شهری است، اکنون توسعه حمل و نقل شهری آنچنان ضرورت دارد که به مسئله چند وجهی کلان شهرها تبدیل شده و تبعات اجتماعی ، اقتصادی، زیست محیطی وحتی سیاسی آن متوجه شهر و شهروندان می شود.

این استاد دانشگاه  با اشاره به ضرورت جذب فایناس گفت: حوزه حمل و نقل شهری بی گمان یکی از نخستین نامزدهای جذب سرمایه گذاری خارجی است که باید در اولویت مدیران شهری و دولتی قرار  بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه حمل و نقل شبکه ریلی درون شهری و استفاده از ترن های تندرو و منوریل با استاندارهای جهانی و همچنین لزوم وارد شدن کلانشهرهای ایران به استفاده از ابزار ترن هوایی و منوریل برای جابجایی مسافرین مسئله ای نیست که بتوان با تکیه بر  سرمایه های داخلی برای آن چاره اندیشی کرد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکل ترافیک شهری گفت: منوریل به عنوان شیوه‌ای از حمل و نقل سبک ریلی با داشتن  تک‌ریل  و یک خط منفرد به‌عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری استفاده می‌شود و از آجا که فضای کمی را اشغال کرده  و تنها پایه  های آن روی زمین قرار می گیرد شیوه توسعه حمل و نقل مطلوبی به شمار میرود.

وی ادامه داد: به دلیل سروصدای کم و اشغال فضای محدود، می‌توان ایستگاه‌های  منوریل را در هر مکانی ساخت، در نتیجه دسترسی به آن آسان می‌شود. برای مثال ایستگاه مونوریل والت دیسنی واقع در فلوریدای آمریکا در ورودی هتل آن ساخته شده و از سوی دیگر اگر طراحی آن زیبا باشد می‌تواند به ابزای برای جذب توریست تبدیل شود.

صادقی شاهدانی خاطر نشان کرد: این مدل از توسعه حمل و نقل شهری همچنین به دلیل استفاده از الکتریسیته به عنوان منبع تغذیه و چرخ های لاستیکی دوستدار محیط زیست بوده و در بسیاری از شهرها مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادد شهری ادامه داد: با وجود اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در داخل شهر ها چه به صورت مترو و چه منوریل از سالها پیش به عنوان بهترین گزینه های جابجایی مسافر در کلان شهرها و بویژه پایتخت به شمار میرفته است ،به علت سرمایه بر بودن تنها فاز زیر زمینی آن توسط شهرداری کلان شهرها اجرایی شد که توسعه خطوط مترو نیز همچنان نیازمند سرمایه گذاریست.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)  همچنین گفت : یکی دیگر از فضاهای شهری که نیازمند جذب فایناس و سرمایه گذاری است توسعه بزرگراهها بدون اشغال کردن فضای مسکونی است که بهترین مدل توسعه آن می تواند ساخت بزرگراه های چند طبقه باشد که به شدت سرمایه بر بوده و از توان اقتصادی شهرداریها خارج است.

دکتر صادقی شاهدانی تاکید می کند :شاید در استفاده از فایناس در توسعه ارگان حمل ونقل شهری قدمهایی برداشته شده اما واقعیت آن است که در توسعه بزرگراه های شهری کمتر سرمایه گذار خارجی جذب شده است، این در حالیست که اغلب کشورهای  در حال  توسعه برای توسعه ابعاد شهری خود از سرمایه گذاری های خارجی استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: هرچند هزینه های توسعه بزرگراه را می توان در یک برنامه بلند مدت از محل عوارض پرداختی مسافران تامین کرد، اما واقعیت آن است رشد جمعیت افراد مالک خودرو در کلانشهرها و شاخص های رفاه به گونه ایست که هرچه سریعتر باید از بزرگراه های طبقاتی استفاده کرد.

استاددانشگاه امام صادق همچنین با اشاره به ایده تشکیل صندوق توسعه و شکوفایی شهر موسوم به صندوق CPI-MC که تحت نظر سازمان ملل است گفت: ایده تشکیل این صندوق در شرایطی که ایران به علت محدودیت های تحریمی شرایط دشواری را پشت سر میگذارد و محدودیت های مالی بودجه در داخل دولت و شهرداری ها  وجود دارد اقدامی موثر تلقی می شود که نیازمند حمایت دولت است.

صادقی شاهدانی افزود: تشکیل صندوق هر چند می تواند به عنوان یک ابزار با ریسک سرمایه در سبد ابزارهای توسعه شهری تعریف شود اما اقدامی زمانبر است که ایران را از جذب فایناس بی نیاز نمی کند .

فایناس چین بستر سرمایه گذاری خارجی

این استاد برجسته دانشگاه همچنین با اشاره به شرایط ایران برای جذب فایناس گفت: شرایط جذب فایناس و سرما یه گذاری خارجی نیز باید به عنوان یکی از پیش شرط های توسعه پایدار دیده شود ؛ با این وجود به علت شرایط سیاسی واقتصادی حاکم بر ایران به نظر میرسد استفاده از فایناس خارجی بتواند در کشورمان مشکل گشا باشد .

وی ادامه داد: کشور چین و سپس هند از کشورهایی هستند که طی سالهای اخیر با استفاده از مدلهای اقتصادی توانسته اند از محدودیت ها عبور کرده و تعاملات تجاری خود را با ایران افزایش دهند ؛با این وجود به نظر میرسد استفاده از فایناس این کشورها حداقل در بخش حمل ونقل و توسعه زیرساخت های شهری ضروری باشد.

لازم به ذکر است صندوق CPI-MC یا توسعه شکوفایی شهر که که تحت نظر سازمان ملل است و اخیرا یکی از بانک های ایرانی عاملیت آن را در منطقه غرب آسیا برعهده گرفته است می تواند همان بستر سازی جذب سرمایه گذاران خارجی باشد. این صندوق به عنوان یک ارگان اقتصادی؛ مالی و پشتیبانی CPI-MC شناخته شده و در یک تفاهم سه جانبه مابین هبیتات ، ICL ، و  سیستم بانکی در دبیرخانه CPI-MC تآسیس  می شود. این صندوق در واقع  صندوق یک سازمان بین المللی است که با چارچوب بین المللی فعالیت می‌کند. صندوق مشترکاً توسط هبیتات، ICL و  وسیستم بانکی ایران مدیریت  شده و به‌صورتی است که بعد از تأمین سهام آن قابل ارائه به شهرها، بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز هست.
 

کلید واژه ها:
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •