اهداف و برنامه های کانون

اهداف و برنامه‌های کانون برنامه ریزی و سیاست‌گذاری فضای مجازي

 

مقدمه

با توجه به اینکه در عصر حاضر بخش قابل ملاحظه ای از امور اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، روابط اجتماعی، آموزش و حتی کسب و کار در فضای مجازی صورت می‌پذیرد، برنامه‌ریزی و هدایت برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در این فضا برای هر نهادی ضروری می‌باشد. همچنین، از آنجا که قالب مخاطبین و استفاده کنندگان از فضای مجازی را جوانان و به ویژه جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند، توجه به این امر در دانشگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد در حوزه استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی مانند ایجاد وب سایت مستقل و انتشار دوره های آموزشی چند رسانه‌ای از دانشکده‌های پیشگام در دانشگاه امام صادق (ع) محسوب می‌شود اما با توجه به سرعت تحولات در فضای مجازی، دانشکده باید به صورت مستمر قالب و محتوای مورد استفاده خود در فضای مجازی را بررسی و به روز نماید.

تأسیس کانون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فضای مجازی در دانشکده با هدف پایش و بهبود مستمر نحوه استفاده از فضای مجازی در راستای رسیدن به اهداف دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد و در سطح کلی تر، دانشگاه امام صادق (ع) صورت گرفته است. تبدیل دانشگاه امام صادق (ع) به مرجعیت علوم اسلامی انسانی زمانی ممکن خواهد بود که همه دانشکده‌ها از امکانات فضای مجازی به بهترین شکل برای نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی و معرفی دستاوردهای خود استفاده کرده باشند.

 

اهداف تأسیس کانون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فضای مجازی

به صورت کلی کانون برنامه ریزی و سیاست‌گذاری فضای مجازی اهداف زیر را در ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی جدید و یا تکمیل ساختارهای موجود دنبال می‌کند:

  1. معرفی امکانات، توانمندی‌ها و دستاوردهای دانشکده
  2. استفاده بهینه از امکانات فضای مجازی برای بهبود وضعیت آموزشی
  3. استفاده بهینه از امکانات فضای مجازی برای پیشبرد اهداف پژوهشی
  4. تسهیل ایجاد ارتباطات علمی و تخصصی میان دانشجویان و اساتید داخل و خارج دانشکده

برنامه‌های کانون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فضای مجازی

با توجه به اینکه مصادیق فضای مجازی و کاربردهای آن در راستای ارتقای فضای آموزشی و پژوهشی دانشکده متفاوت و متنوع می‌باشد، برنامه‌های کانون باید به تفکیک این مصادیق ارائه شود تا نقشه راه همه حوزه‌ها مشخص شود. اهم برنامه‌های کانون در موارد زیر قابل طرح است.

  1. تکمیل پایگاه اینترنتی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی

یکی از مصادیق اصلی فضای مجازی پایگاه اینترنتی دانشکده می‌باشد. این پایگاه در حال حاضر به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعال می‌باشد اما اطلاعات آن در بخش‌های مختلف ناقص و در برخی موارد به روز نشده است. بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی کانون، تکمیل پایگاه اینترنتی دانشکده به نحوی است که با پایگاه‌های اینترنتی دانشگاه‌های برتر دنیا قابل مقایسه و رقابت باشد. اصلاحات زیر در پایگاه اینترنتی دانشکده بسیار ضروری می‌باشد.

    1. ایجاد صفحه برای دروس کارشناسی، ارشد و دکتری
    2. ایجاد صفحه برای اساتید در بردارنده رزومه و فایل‌های کمکی تدریس
    3. ایجاد صفحه برای گرایش‌های ارشد و دکتری
    4. ایجاد صفحه برای گروه‌ها و کانون های ایجاد شده در دانشکده
    5. ایجاد صفحه برای انجمن‌های علمی
    6. ایجاد پایگاه اطلاعاتی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری
    7. ارائه تمام متن مقالات موجود در مجلات دانشکده در سایت
    8. ایجاد صفحاتی برای انتشار مقالات نهایی نشده (Working Paper) دانشجویان در سایت
  1. ایجاد اولین مرجع آن لاین پاسخگویی به سوالات تخصصی پیرامون حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه اقتصاد و مالیه اسلامی

با توجه به این که دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد در حوزه اقتصاد و مالی اسلامی در میان دانشگاه‌های کشور دارای مزیت رقابتی می‌باشد، ایجاد یک فضای مجازی در پایگاه اینترنتی دانشکده و یا در سایر نرم‌افزارهای اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات محققان و هدایت آن‌ها به سمت منابع تکمیلی در تبدیل دانشکده به مرجعیت علمی در این حوزه‌ها نقش بسزایی خواهد داشت. به تدریج با بهره‌گیری از تجربیات این کار در حوزه اقتصاد و مالی اسلامی، امکان توسعه این پیشنهاد به سایر حوزه‌های اقتصاد مانند مدیریت و حقوق قراردادهای نفتی نیز وجود دارد.

  1. ایجاد آرشیوی از نرم‌افزارها و برنامه‌های تحلیلی آموزشی مفید چند رسانه‌ای

با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های دانشکده هدایت دانشجویان به سمت منابع آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف اقتصاد است و ایجاد آرشیوی از نرم‌افزارها و برنامه‌های علمی می‌تواند در بهبود توان تحلیلی دانشجویان و حتی اساتید دانشکده بسیار مفید باشد. در این حوزه ایجاد چهار آرشیو تخصصی زیر ضروری به نظر می‌رسد:

    1. گزارش‌های تحلیلی و آموزشی شبکه‌های ماهواره‌ای
    2. ایجاد آرشیوی از نرم‌افزارهای پرکاربرد اقتصادی
    3. دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی در حوزه دروس و نرم‌افزارهای اقتصادی
    4. تبدیل کلاس های آموزشی اساتید به محصولات چند رسانه‌ای در صورت تمایل آن‌ها

 

  1. حضور در نرم افزارهای ارتباطی و اطلاعاتی (تلگرام، اینستاگرام، لینکداین و ...)

با توجه به توسعه روزافزون استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی و اجتماعی در جامعه، یکی از ساختارهایی که می‌توان برای بالابردن تعاملات تخصصی در بین دانشجویان و اساتید از آن بهره گرفت ایجاد گروه‌های تخصصی در این نرم‌افزارها می‌باشد. به شکل خاص، ایجاد چهار فضای تخصصی در قالب گروه‌های ارتباطی مجازی به شکل زیر توصیه می‌شود.

    1. ایجاد گروه‌ها و صفحات تخصصی ارتباطی به تفکیک گرایش‌های اقتصادی
    2. ایجاد گروه‌ها و صفحات به تفکیک انجمن‌های علمی
    3. ایجاد گروه‌ها و صفحات تخصصی برای ارتباط بیشتر اساتید
    4. ایجاد گروه‌هایی برای ارتباط نمایندگان دانشجویان با مسئولان دانشکده

 

  1. فراهم کردن زمینه شرکت دانشجویان در دوره‌های آموزشی از راه دور

دوره‌های آموزشی از راه‌دور به ویژه در سطح بین المللی نسبت به دوره‌های حضوری از مزیت‌هایی برخوردار هستند که از جمله آن می‌توان به تنوع موضوعات و اساتید، حذف هزینه‌های سفر و اسکان، عدم نیاز به مرخصی تحصیلی و مزایای دیگر اشاره کرد. ضمن اینکه در بیشتر موارد در پایان این دوره‌ها مدرک‌های معتبری نیز ارائه می‌شود. بنابراین کمک دانشکده به دانشجویان و حتی اساتید علاقه مند به شرکت در این دوره‌ها یکی از برنامه‌های کانون می‌باشد. در این رابطه فعالیت‌های زیر در دستور کار کانون قرار دارد.

    1. ارائه لیستی از دوره‌های آموزشی از راه دور در حوزه‌های تخصصی اقتصادی
    2. مکاتبه برای تسهیل شرکت دانشجویان و اساتید دانشکده در دوره‌ها
    3. فراهم کردن امکان استفاده از تجهیزات ویدئو کنفرانس دانشکده برای این دوره‌ها

 

  1. برگزاری دوره‌های مشترک و غیر مشترک آموزش از راه دور

در حوزه‌هایی که دانشکده دارای مزیت رقابتی می‌باشد مانند اقتصاد و مالی اسلامی و یا مدیریت و حقوق قراردادهای نفتی، این امکان وجود دارد که دوره‌های آموزش از راه دور به شکل داخلی و یا بین المللی با مدرک رسمی طراحی شود که امکان حضور برای همه علاقه مندان در آن وجود داشته باشد. این کار علاوه بر ایجاد یک منبع درآمدی برای دانشکده به تبدیل شدن دانشکده به مرجعیت علمی نیز کمک بسزایی می‌تواند داشته باشد. در این حوزه اقدامات زیر در دستور کار قرار دارد.

    1. امکان سنجی برگزاری دوره‌های از راه دور کاربردی اقتصاد و ارائه گواهینامه
    2. همکاری با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در ارائه دوره‌های آموزشی

 

تطابق برنامه‌های کانون با اسناد بالادستی

به طور خلاصه برنامه‌های کانون بر استفاده از فضای مجازی برای افزایش توان آموزشی و پژوهشی در دانشکده و همچنین معرفی فعالیت‌ها و ارائه دستاوردهای حاصل شده در دانشکده برای اثرگذاری بر فرایند تصمیم‌گیری در نهادها و موسسات اجرایی و تبدیل شدن به مرجعیت علمی در کشور می‌باشد. با این بیان، لزوم توجه به استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی در بندهای مختلفی از اسناد بالادستی دانشگاه به شرح ذیل بیان شده است.

  1. بيانيه رسالت دانشگاه

تنظيم و تقويت مستمر ارتباط باساير مراکز علمي، به ويژه مراکز علمي همسو و استفاده کنندگان از خدمات و دستاوردهاي دانشگاه شامل مراکز علمي حوزوي و دانشگاهي، نهادها و دستگاههاي نظام جمهوري اسلامي ايران، عموم مردم ايران اسلامي و کشورهاي اسلامي و ساير کشورهاي جهان.

استفاده از فناوريهاي جديد براي بالا بردن سرعت، دقت و کارآمدي آموزش و پژوهش و تسهيل ارتباطات علمي، باتوجه به مقتضيات و نيازهاي جامعه، بااين تاکيد که فناوري همواره نقش ابزاري براي تحقق رسالت دانشگاه داشته باشد.

  1. سند چشم‌انداز دانشگاه

دانشگاه مرجع: دانشگاهی است ممتاز در حوزه‌های تخصّصی به نحوی که مجموعه برون‌دادهای آن دارای بالاترین اثرگذاری و بیشترین مراجعه‌ ‌کننده باشد.

  1. سند اهداف کلان دانشگاه

هدف کلان در حوزه تولید علم: تولید ، تحوّل و ارتقاء علوم انسانی/ اجتماعی ... که محصول آن: در موقعیت مرجعیت علمی جهان قرار گیرد و دانشگاه‌های خارجی همسو را متحوّل نماید.

هدف کلان در حوزه تربیت نیروی انسانی: تربیت نخبگان علمی ... که دانش‌آموختگان آن: در زمره‌ی رهبران فکری جامعه قرار گیرند.

هدف کلان در حوزه الگوی دانشگاهی: طراحی، اجراء و اشاعه الگوی نوین دانشگاه اسلامی که: در سطح دانشگاه‌های مرجع کشور قرار گیرد و برای مؤسسات آموزشی به عنوان الگوی دانشگاه اسلامی شناخته شود.

  1. برنامه راهبردی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد

مأموریت دانشکده عبارتست از:

  • ارائه خدمات علمی، تبلیغی و تربیتی به امت اسلامی در راستای تمدن سازی
  • ارائه الگوی کامل دانشکده‌ای اسلامی و شکل‌دهی جریان علمی منسجم در اقتصاد اسلامی در سراسر دنیا